lördag 12 juli 2008

SKRIET FRÅN BONNA-BYN


Önskar att jag kunde skrika jättehögt och läääääänge utan att någon hör det. Det känns som om jag hade mått bättre då, liksom få ut min frustration över saker och ting. Just nu är det super-virr-varr i skalet på Ego. Miljoner tankar som far runt som den värsta spiralen, orosgrejor som påverkar och drar ner. Snälla och förstående M frågar vad det är som oroar och jag kan inte säga något som är vettigt, för det finns inget som är vettigt att oroa sig för eller att vara ledsen för, för den delen. Ändå gnager det konstant som en teremit i hjärnan. Hur kan man ha "jobbångest" när det är M som ska jobba på måndag, inte jag. Jag har samma känslor varenda år, vill INTE att han ska börja jobba igen. Känns som om jag aldrig kommer att få träffa honom igen, tänk vilken idiot man kan vara! Kanske är det det som kallas kärlek? Läste en gång i en mycket klok bok att det endast är jag själv som styr mitt tankemönster, det har hjälpt mig många gånger och kanske kommer det att hjälpa mig nu också. Jag är en typisk "tänk om"-människa, en sådan som försöker räkna ut alla dumma saker som kan hända. Att försöka räkna ut hemskheter i förtid är en mycket destruktiv verksamhet som tar mycket tid, som istället skulle kunna gå till att vara glad. Möjligen är det så att jag tror mig kunna hantera tråkigheter bättre om jag är väl förberedd, vilket då leder till att jag är down för saker som inte finns. Jisses, vad jag är invecklad nu! Det handlar nog om att jag ska styra mitt tankemönster till något positivt istället. Det ska jag göra här och nu:
1. Vad skönt det ska bli att ha kvällarna efter jobbet ihop med M! Tänk vad vi ska mysa på altanen! Sommarkvällarna är ju långa!
2. Fy bubblan vad kul det ska bli när stallchefen är på semester! Blir lajbans att ha hand om elva hästar några dagar. Ingen kommer att rymma och betäckningarna kommer att gå bra!
3. Vad lärorikt det blir att inte ha några pengar ett tag! Håller tummarna för trisslotten på kylskåpet! Är man inte med kan man heller inte vinna!
4. Givetvis kommer J att knäcka "läskoden" när som helst, dessutom kommer han säkert snart att tycka att det är kul att läsa. Dessutom kan det väl inte vara så att man MÅSTE kunna läsa när man börjar ettan? Även om alla andra barn kan det? Så klart inte!
5. Tänk vad duktiga dom är på arbetsförmedlingen nu för tiden!
6. På måndag ska jag börja läsa inför X-arbetet, det ser jag verkligen fram emot! Har så mycket att välja på, vilken ynnest! Det finns faktiskt de som inte har några böcker, tänk på det!
7. Lill-E kommer att vara frisk HELA hösten! Inga dagissjukor här inte! Alla är redan gjorda och så frisk som den ungen ser ut finns det inga virus som kommer att bita på honom!
8. Det är säkert billigt att laga fläkten på bilen!

Detta var dagens lektion i att lära Ego tänka positivt. Tänka-positivt är ett kärnämne i utbildningen som kallas "EGOLIVET". Tror det ger 10000000000000 poäng?

2 kommentarer:

Resenären sa...

Användbar kurslitteratur skulle kunna vara Kay Pollaks "Att välja glädje"...
Ett tips i all välmening - take it or leave it, helt enkelt.

Ego sa...

Tackar för tipset!