torsdag 10 juli 2008

ALLTSÅ, SÅ HÄR ÄR DET:


När det gäller mina studier är jag en mycket strukturerad människa. Eller ska jag kanske säga var. Jag har nämnligen inte en aning om var strukturen tagit vägen, jag börjar frukta misstaget av att ge mig själv lite semester. Det skulle jag nog inte gjort. Funderade igår på vad jag lärt mig under de två år jag pluggat, jag kommer inte ihåg någonting. Jag blev fan i mej rädd! Tänk om jag glömt allting, alla teorier och åskådningar har kanske lämnat krullhuvudet och jag är blank igen. HJÄLP! Eller är det så att mina kunskaper lagt sig i dvala i något specialfack i hjärnan? Med tanke på vad jag har framför mig i höst är detta verkligen inte bra. För hur i hela fridens namn ska jag kunna göra ett examensarbete utan att kunna någonting och utan läslust? Man är ju ganska desperat om man på allvar tror att en ny, röd fondvägg ska inspirera en att påbörja läsandet. Jag blir skraj när jag inser att jag är färdig SYV om ett år, då ska jag ut och vägleda andra människor. Kanske vilsna, trötta, glada, sjuka, uttråkade människor som förlitar sig till mina färdigheter. Visst, jag har utvecklats jättemycket under dessa år. Blivit en gladare och mer förstående människa som nu kan se flera, inte bara två, sidor på samma mynt. Men det hjälper ju inte, tänk er detta senario:

- Hej! Det är jag som är SYV på denna skolan! Vad har du på hjärtat då?
- Snälla hjälp mig, jag är så förvirrad och behöver verkligen din hjälp!
- Nä men oj då! Jag vet inte hur man gör, men jag är en glad människa som ser många sidor på samma mynt! (ler som ett j-a fån) Det är väl bra?????(ler ännu fånigare)

Jag hoppas verkligen att min läslust kommer tillbaka, känns konstigt eftersom jag varit en sådan som med sann glädje öppnat en ny bok och ivrigt gjort anteckningar i olika färger och rader. Kanske är det så enkelt att jag bara måste börja bläddra, leta i sidor efter det jag egentligen brinner för. Någonstans borde jag hitta lusten igen, bara att försöka komma igång. Varför kan apoteket inte sälja läslust och studieteknik på burk? Ja, istället för massageapparater, menar jag. Är det viktigare att svenska befolkningen är sexuellt tillfredsställda än bildade (fniss, snacka om att greppa efter halmstrå)? Nej, just nu sliter jag mitt hår och undrar var Ego tar vägen...

3 kommentarer:

Ullabella sa...

ja du..min lust till studier är också borta med vinden och likaså mina kunskaper..vi kan väl slå våra kloka pannor ihop...eller så kan vi helt enkelt öva upp våra "skills" på varandra...vägleda varanda liksom....vad sägs om det??

Rally-Sally sa...

Har du glömt att vi skall träffas i sommar? Och skaffa inspiration igen???På sista seminariet poppade en amssa kunskaper upp ur min för övrigt tomma skalle, jag blev själv imponerad ocjh förvånad....vi kan bjuda in lite klasskamrater till min husvagn när jag är där så kan vi frottera oss i varandras brist på inspiration:-)
HUMLE

Ego sa...

Tack för att ni finns, kära vänner!