söndag 29 juni 2008

DAGAR SOM FLYGER IVÄG!


Jag kan inte fatta hur fort dagarna går. Ändå är detta den tiden på året då dagarna är som allra längst. PI ATTAN! Känslan att bli bestulen på dagar och långa sommarkvällar beror kanske på det usla vädret, inte vet jag. M har ju faktiskt semester och då borde det vara lag på fint väder, ja, så man kan vara på stranden och softa. Men nej, hela dagarna går vi istället här och varvar timmarna mellan att handla tråkiga saker på ICA (mat måste man ha fast det regnar) och plocka upp leksaker som finns överallt inomhus. Barnens "flipp-behov" passar allra bäst utomhus, men grabbarna gillar inte regn så behovet får utlopp inomhus istället! Frustrationen växer då vi inte heller kan måla huset, ständigt görs tappra försök mellan regnskurarna. På tal om vädret, kollar varje dag prognoserna på SMHI´s hemsida. Sedan kollar jag på DMI´s hemsida. Överensstämmer sällan, kan jag tala om. Jag vet inte hur det är i övriga landet men här i Skåneland är det en oskriven lag att lita mer på Danmarks meterologer än Sveriges. Tror ni detta härstammar från att vi en gång tillhörde Danmark eller kanske är det så att vi fjäskar för danskarna så de inte höjer ölpriserna? Idag till exempel: enl. SMHI ska det idag vara mulet men inget regn, enligt DMI ska det ösregna hela dagen. Återkommer om vem som vann, Sverige eller Danmark! M, morfar och killarna tog färjan till Helsingör i fredags för att fylla på skafferiet s a s. Öl, vin, gin och godis; det är vad man handlar i Danmark! Till lunch äter man röda, ganska äckliga korvar med äcklig ketchup och risted lög. I Danmark har man inte korven i brödet, utan korven och brödet ligger sidan om varandra på en liten pappersbricka. Tänk vilken faktaspäckad blogg jag har! Men det känns faktiskt lite lyxigt att kunna komma till Danmark på ca trekvart, barnen gillar att åka färjan, kolla maneter och andra vattenvarelser. Faktiskt så gillar vi Danmark så pass att vi åker dit på lördag också, tillsammans med familjen Kolmården ska vi tillbringa en heldag på Tivoli....

Ha en bra söndag!

/Ego

3 kommentarer:

Ullabella sa...

helt plötsligt fick jag ett sjukt begär efter att åka till danmark...
skäms på dig som väckte denna lust... ;-)

Unknown sa...

Jag kom plötsligt att tänka på gratis är gottrundan.Den kommer att gå i denna veckan., så jag hoppas det finns något över från Danmarksresan.

Anonym sa...

Imponerad av den fiffiga bilden, en egotripp bara den! Hoppas på en härlig tripp framöver till Skåneland!
Dumle