lördag 14 juni 2008

Sommarlovet är här och Ida har gjort kohagen grön!


Igår var det då dags för J´s första skolavslutning! Barnen och deras två lärare bjöd på frukost i klassrummet, barnen hade själva fått bestämma vad som skulle erbjudas! Hembakt bröd, citronfil, cornflakes, kokt ägg, makrill i tomatsås, skinka och grönsaker. Föräldrar och syskon njöt i stora drag och skratten var sorgkantade av att barnen nu ska ha en annan lärare nästa år. Efter frukosten begav alla sig till kyrkan för "the real thing". Tänk att Idas sommarvisa fortfarande kan få typ 75% av föräldrarna att fälla tårar, inklusive mig själv. Helt otippat(!) blev E kissnödig mitt i tvärflöjtspelandet och M smugglade ut honom till toaletten. Väl tillbaka kröp han på golvet under våra ben och slog i huvudet bara tre gånger. Återigen HELT OTIPPAT blev han kissnödig ännu en gång och då slapp han att sitta kvar i kyrkbänken, vi gick ut och han vann ytterligare en gång, med hjälp av en dos slughet.

Efter vad jag hörde vid frukosten är det tydligen brukligt att äta jordgubbstårta efter skolavslutningen. Jag fick dåligt samvete eftersom jag hade lovat barnen lunch på GrillEken, byns hamburgerhak. Det är inte så somrigt. Så på detta vis började vi sommarlovet; barnen, morfar och jag käkade burgare, frites och drack läsk. Inte en jordgubbe så långt ögat kunde nå, men barnen fick ta MYCKET ketchup och det är ju faktiskt rött, precis som jordgubbar. Givetvis går tankarna till den egna barndomen en sådan här dag. Fröken hade ritat blommor på svarta tavlan och önskade alla en glad sommar, alla var finklädda och jag hade min lila batikklänning. Hihihi, denna batikklänning har jag, i minnet, haft varenda skolavslutning! Jisses, vad praktiskt! Jag kan också minnas att den användes till midsommarfirandet, tänk vilka bra kläder de fanns förr! Så hållbara!

Denna klänning står för sommar och sol för mig, långt sommarlov tillsammans med min familj och kompisar! Jag kan inte komma ihåg att någon av mina vänner var på fritids, dagis eller hos dagmamma, alla var hemma och hade sommarlov. Har det verkligen skett så stora förändringar? Detta ska jag tänka på idag!

Förresten, huset går från att vara rött och svart till beige/grå, rött och en gnutta svart! (Vad knasigt det hörs!!!)

KRAM FRÅN MIG!

2 kommentarer:

Ullabella sa...

sommarlov..ja tänk om man kunde få en sån fin avslutning..som i lövad kyrka och "i denna ljuva sommartid" som är min favvopsalm..då piper jag..

lät fint med huset...vill givetvis följa detta arbete!!

Unknown sa...

Stackars glyttar, som inte fick jordgubbstårta.Morfar skulle sagt ifrån.