måndag 9 juni 2008

HELGEN SOM VARIT!


Tänk vad allt positivt tänkande gjorde mig trött igår, somnade som en stock klockan 21.30! Låg och tänkte på helgen som varit, tredagars-helger är rysligt mycket bättre än vanliga tvådagars. Vi har haft det jättebra! Det känns bra att sitta här på morgonkvisten en måndagmorgon och slippa undra var helgen tog vägen. Fredagen började med att J skulle spela fotbollsmatch, packade fikakorgen (M åker nämnligen inte någonstans utan en termos kaffe), parasoll och hela familjen gav sig iväg över åsen. Stor glädje när laget kämpade till sig segern! När vår sjuåring spelar match väcks någon form av ur-mamma i mig, och helt plötsligt kan jag väldigt mycket om fotboll och laguppsättningar. Medveten om all denna nya(!) kunskap biter jag mig i tungan och försöker aktivt tänka på att inte skrika så mycket. Jag skriker bara bra saker, det lovar jag. Eftersom jag inte får skrika så mycket som jag egentligen vill, blir resultatet väldigt lena och mjuka händer. Att applådera riktigt hårt och mycket, ökar blodcirkulationen och händerna skiftar i olika röda nyanser. Bra va?

Kvällen tillbringade vi tillsammans med garderobskonsulten och hennes familj, grillade och drack gott. Trevligt som tusan!

På lördagen for M till stan och införskaffade nyadäck till sin racercykel, detta för att kunna komma till jobbet svettig och stolt. Han är duktig och mycket flitig, det dumma med hans nya idé är att jag inte kan be honom sticka in om ICA och handla på vägen hem. Ryggsäcken rymmer inte mycket och racercykeln har ingen racerpakethållare. Tror inte att han skulle uppskatta om jag inhandlade en cykelkärra....

Lördagseftermiddagen tillbringade vi på stranden med min papps, kvällsmaten intogs på hans altan och det är sååå lyxigt att ha en morfar som bor två minuters gångväg från stranden. Söndagens förmiddag hästade jag mig. Ston som skulle träffa eldiga hingstar skulle hem från hagar för dessa kärleksmöten. Lilla Capella fick komma på långpromenad och sköter sig hur utmärkt som helst! Mamma P satte sommarvärmen i vrångstrupen då hon trodde att en avplockad traktordörr skulle äta upp henne. Traktordörrar brukar faktiskt äta fjordhästar. Jag sopade hela stallet eftersom räven varit på besök och den vita tuppen blivit nattamat. Stackarn! Sju miljoner vita, fina fjädrar for runt i stallet i tvärdraget.

På eftermiddagen var det åter dax för lena händer, match för J som blivit tillfrågad att spela tillsammans med åttaåringarna. Stolt som en tupp(!) tackade han naturligtvis ja till detta! Ur-mamman gjorde åter entre. De vann båda matcherna och ur-mamman och ur-pappan mös tillsammans med ur-mormor, ur-farmor och ur-farfar. Tänk vad det gör för en sjuårig kille som spelar fotboll att familjen finns med och tittar på! Då är man viktig, det spelar ingen roll hur många tjolahoppsansteg man gör istället för att springa, utan det finns människor som tycker att man är den bästa fotbollsspelaren i hela världen!

Nu tackar jag för mig, nu har nämnligen världsmästaren i racercykling vaknat och vill ha kaffesällskap innan han äntrar vilddjuret!

1 kommentar:

Unknown sa...

Vilken mysig pappa du har som bjuder in på altanen med dina vilda män och bjuder på mat oxå. Strålande!!!!!!