onsdag 10 september 2008

Vad fanken är det som händer?

HJÄÄÄÄÄÄÄLP!
Dagarna försvinner, och jag kan inte hejda det!
Ego tänker mycket nu.
Ego vägrar nämnligen att fortsätta cementera gamla och destruktiva självbilder.
Nej, Ego följer Hazel Markus teori om "möjliga själv". I korta drag hänvisar jag till mig själv:
Jag har skapat en bild av bild av själv i framtiden som jag kallar "mitt smala själv". Detta är en positiv framtidsbild för mig. Nu när jag kämpat för att tappa några kilo närmar jag mig denna positiva "mitt smala själv", och mitt självförtroende stärks. Skulle jag däremot gå upp i vikt blir mitt självförtroende sämre och upplevelsen negativ.
Eftersom jag för några år sedan var MYCKET större, finns de känslorna och erfarenheterna kvar i Ego-hjärtat fortfarande, "mitt tjocka själv". Detta negativa förflutna gör att jag försöker undvika "mitt tjocka själv" och hjälper mig i strävan efter det positiva "mitt smala själv". När folk i dag påpekar att jag INTE ÄR SMAL, väller "mitt tjocka jag" fram och påverkar min självbild. Men däremot då folk påpekar min viktminskning blir jag stärkt i min framtidsvision om "mitt smala själv".
Det är detta jag försöker förklara. Jag VET att människan är en god, driftig, medveten varelse som strävar efter en positiv självbild. Omgivningen påverkar individens sätt att tänka på och om sig själv. Om omgivningen då påminner om dessa "negativa själv" konstant, hur ska man då kunna sträva efter ett positivt möjligt själv?
Uppdatering:
Okej, jag förstår att detta inlägg har lett till missuppfattningar...
Ibland funkar min hjärna på detta sättet, ni kan ju omöjligt veta vad jag menar. Ni ser bara vad jag skriver. Utifrån vad jag skrivit ser också jag att inlägget handlar om mitt viktkämpande, men det var inte detta jag egentligen syftade på. Vikten var endast ett sätt att relatera och förklara Markus teori. Under de senaste dagarna har jag träffat människor som kämpar med sin självbild dagligen, en kamp som måste stöttas för att ge resultat. Det var egentligen denna kamp inlägget syftade på, inte min vikt. Så stor betydelse har den inte...
Jag är så tacksam för att jag har vänner som uppmärksammar och uppmuntrar. Humle, Karoline och Ullabella ska inte vara oroliga för Ego. Jag skrev konstigt i mitt inlägg...
KRAMAR TILL ER!

3 kommentarer:

Rally-Sally sa...

kanske skulle EGO fokusera mer på sina inre styrkor? Smart, trevlig, varmhjärtad????Smal elelr inte är ju relativt. Beror ju på vad man jämför med. Kvinnor bantar i snitt 10 år av sitt liv! Humle ahr just insett att Humle inte blir smal igen och slängt ut mer än halva garderoben,den har väntat i flera år på att Humle ska bli fit igen...Du är så himla bra som du är EGO oavsett kilon hit eller dit!

Anonym sa...

Jag vet att du mår mycket bättre idag än för några år sedan som "ditt tjocka själv"! Det är jag jätte glad för, för din skull! Och om du vill kämpa för att bli av med några kilo till, så tycker jag att du ska göra det, för din egen skull. Skit i vad andra säger eller tycker!! Personligen så tyckte jag precis lika mycket om dig "då" som "nu", kilona spelar ju ingen roll för mig, däremot märks det tydlig att du trivs bättre med dig själv "nu" vilket är positivt på alla sätt. Gladare, självsäkrare och aktivare... Puss och kram, jag tycker så mycket om dig!

Ullabella sa...

det syns ju att du trivs mycket bättre nu....så blunda med öronen när folk säger något elakt...låt det stå för dem..det är ju bara de som mår dåligt själva som måste sprida sin dåliga egenbild på nån annan...sen får jag ju hålla med Humle...vikten är ju relativ...det är du som ska leva med den...det någon tycker är smalt tycker nån annan är tjockt..huvudsaken är att du mår bra!!!
och att du förblir den goa Ego som du är.. =)