onsdag 4 februari 2009

Långt mellan gångerna

jag bloggar, blir det.
Hinner liksom inte, allt bara flyter på.
Jobbade igår, idag blir det Malmö för introduktion till ny kurs.
Numero 12.

Ikväll föräldramöte för Lill-E´s kommande flytt till 5-årsavdelningen.
Inte bra, inte ett dugg bra.
De vill ha in 31 stycken femåringar i en lokal som var snudd på för liten för 18 för två år sedan. Jag menar, lokalen har ju inte vuxit precis.
Avdelningen för femåringarna är "skapad" för ett par år sedan för att bygdens småbarn skulle få plats på det vanliga dagiset. Då flyttade man alla femåringar till en lokal i skolan istället.
Katastrof. Inga protester fungerade.
BUN-chefen la luren i örat på mig tre gånger.

Nu är det alltså dax för Lill-E att flytta till skolan.
Han och trettio andra barn ska dela på en toalett. Ja, två är det egentligen, för de har löst toafrågan genom att sätta in en toa till, med en skärm emellan.
Är det någon som kör detta koncept på era jobb?
Platsbristen löser de med att halva gruppen är ute på förmiddagen och sedan skiftar man vid lunch, för att alla barnen ska få plats liksom.
Observera att "ute" är lika med skolgård, som i asfalt, en lerig kulle med lite träd och en minigräsplätt. Och en massa andra skolbarn.
Jag räknade ut att innan Lill-E börjar ettan kommer han att ha haft 18 olika pedagoger (inte medräknat alla korta sjukvikarier) och bytt lokaler fyra gånger.

Biträdande rektor sa i en tidningsartikel att man inte ska titta så mycket på hur stor barngruppen är, utan på själva verksamheten.

Det rimmar fasen så illa.

5 kommentarer:

Chrissan sa...

Låter ju helt sjukt!!!

Ela sa...

BECK E UNDERBAR! Kollar o köper dom slaviskt.

Blogga när du kan, inget tvång, då e det inte roligt.

Kram kram.

Anonym sa...

Hoppas att du tog med ruttna ägg till mötet!!/L-G

Ullabella sa...

låter helt galet..jag blir rent förbannad bara jag hör det!!
protest!!!

Anonym sa...

Bra rutet!
Jag kan också ringa om du vill.
Har liksom lite vana.... ;)