torsdag 25 mars 2010

Åtta

Under min utbildning lärde vi oss att jobba med skalfrågor.
Det är en del av en lösningsfokuserad vägledning.
Under en period har jag mått lite si så där och min kära vän Göran brukar fråga mig hur jag mår, på en skala från 0-10.
Idag när jag vaknade tänkte jag på det och hur tydligt saker och ting blir då man sätter en siffra på en känsla. Jo, för att från ha legat på en 4:a kände jag idag att jag mår som en 8:a idag.

Vad är det då som gör en skillnad på dessa siffror? Nu kan jag helt plötsligt se vad det var som gjorde mig låg och verkligen lära mig av detta för att slippa falla dit igen. Likaså kunde jag vid en 4:as mående tänka vad det skulle krävas för att hoppas upp till en 5:a.

Usch vad jag svamlar, men ibland känns det bra att med ganska enkla medel ta makten över tanken och ta reda på varför tanken lever sitt egna liv.

Så, tack Göran för påminnelsen! Idag ska jag jobba för att behålla min 8:a heeela dagen!

Inga kommentarer: