onsdag 20 januari 2010

Det här med klassfester

Alltså nu pratar vi klassfest som i att alla familjer träffas i skolans gympahall en torsdagskväll, har med fika och det blir så mysigt så.
Detta ska ske imorgon kväll.
I morse sa åttaåriga J:
Det blir skitkul på festen. Alla barnen ska vara svarta eller vita, varannan alltså. Jag ska vara helvit när vi ska uppträda för er.

Helvit innebär vita brallor. Vem f-n har vita brallor till en åttaårig pojke? Ingen som helst info från fröken har vi fått heller.

Detta innebar att rusa runt på sin halvtimmesmiddag och leta vita byxor. Hittade en skum liten affär och stressade upp gammeltanten i affären tills jag trodde hon skulle få hjärtattack. Hon vände upp och ner på alltihop tills hon hittade vita brallor, jag betalade och sprang tillbaka till jobbet.

På väg hem ringde jag till en av J´s klasskompisars mamma och ville snällt påminna om barnens blä-klädkod. Då säger hon:
H (dottern) säger att ALLA ska ha svarta byxor och antingen svart eller vit tröja.

Jaha, intressant att få veta vem som har rätt...

I vilket fall som helst har käre maken nu bakat sockerkaka med ett stressat ansiktsuttryck iklädd målarkläder efter att ha målat vårt sovrum. Man måste ju ha hembakat med sig så man kan visa alla vilka urpräktiga föräldrar man är, inga köpekakor på klassfester är regel nr 1.

Allt medan jag sytt upp ett par vita brallor.

3 kommentarer:

Ting sa...

Ja fy fan.
Känner igen det där.
Gånger tre.

Sus sa...

Herrejösses!
Klä honom i ett lucialinne och ha svarta byxor under. Helgardering.

Anonym sa...

Precis! Så är det! Minns hur jag och andra mammor träffades en gång om året när våra döttrar skulle ha vita knästrumport till vita skor på uppvisning med drillflickor. Vem har vita knästrumpor hemma nu för tiden??? Och vita skor brukar inte vara så vita att de kan användas vid uppvisningar! Men å andra sidan blev den där morsan och jag faktiskt allt mer bekanta tack vare allt det vita...